Home Siapa Saya Disclaimer Mengapa Shaklee Cara Order Nak Jadi Ahli?

13 FAKTA PEMAKANAN TAMBAHAN YANG ANDA PERLU TAHU







Kenapa kita tak dapat bergantung pada pemakanan sahaja untuk keperluan nutrisi?

Saya biasa dengar orang cakap 'saya boleh dapat semua nutrisi melalui pemakanan sihat'.

Ok. Fine.

Cuba kita tengok 13 Fakta ini :

#1. Masyarakat kita sebenarnya terlebih makan tapi tak cukup zat

Jarang sekali kita dengar orang meninggal kat Malaysia ni disebabkan kebuluran. Tapi, ramai tidak sedikit yang mengalami masalah penyakit kronik yang banyaknya disebabkan diet yang tak seimbang. Obesiti, Kencing manis, Darah tinggi, jantung - Itu fenomena biasa!

Kajian populasi di US (Malaysia tiada statistik lagi, tapi lebih kurg sama je actually) mendapati : Kekurangan nutrisi adalah seperti berikut ~ 90% in vit. B6, 75% in magnesium,68% in calcium, 57% in iron, 50% in vitamin A, 45% in vitamin B1, 41% in vitamin C, 34% in vitamin B2, 34% in vitamin B12....and the list goes on.

#2. Zat dalam tanah kita semakin berkurangan

Industri pertanian sekarang mementingkan kuantiti dari kualiti. Tanah tidak dibaja semula. Tumbuhan di modofikasi secara genetik (GMO) - satu umbut pisang boleh diproses dalam makmal dan di klon atas agar plate menjadi 1500 anak pisang! Itu tak termasuk penggunaan racun seranggan yang berleluasa lagi. Kualiti sayur dan buahan sekarang tak sama cam dulu.

Saya pernah ada kawan yg mengusahakan nenas, complain produk dia tak dapat masuk ke Singapore sbb dapat di kesasn mereka meracun 2 kali - So, tendang balik ke Malaysia. Jual kat sini je. Siapa makan? Cer citer.. huhu

Ada juga yang akan komen, sedikit racun dibenarkan.. memang betul, tapi kalu lama-lama terkumpul, jadi bukit jugak kan.. Sebab tu kes kanser semakin meningkat.

#3. Industri Makanan Terproses yang berleluasa

Banyak makanan yang dijual sekarang - kebanyakkannya terproses samada di dedahkan pada cahaya, oksigen perubahan drastik suhu semasa pemprosessan - Ini akan merosakkan zat-zat yang terkandung dalam makanan.

Cuba fikir - Apa zat yang ada dalam Potato Chips yang anak-anak kita makan? atau whatever 'jajan' yang masuk dalam mulut.

#4: Proses Penyimpanan Makanan dan Transportation.


Siapa boleh confirmkan yang ayam kita makan di McD atau KFC tu ayam yang baru disembelih semalam? Seminggu? Sebulan atau 6 bulan lepas?

Daging burger tu bila di proses? Sebulan? Setahun? 2 tahun?

Semuanya telah ditambah dengan pengawet agar boleh tahan bertahun-tahun. Itulah kemajuan Food Industries!


#5: Home Storage Food.

Tadi kat McD dengan KFC, sekarang cuba tengok rumah kita sendiri. Berapa lama kita simpan sayur-sayuran dan buah-buahan kat rumah?

Setiap hari nutritional value akan semakin menurun walaupun kita simpan didalam peti ais. Apatah lagi sayur yang dah kita simpan lama, hatta ikan atau ayam yang dah sebulan? Nutrisi kian merudum.


#6. Pencemaran Alam Sekitar kita.


Setiap tahun 6 billion pounds bahan-bahan kimia di lepaskan dibumi.
Ada yang masuk dalam udara - kita hidu. ada yang masuk dalam air - kita minum. Ada yang masuk dalam makanan - kita makan. Ada yang dipersekitaran - kita sentuh.

Kita tak banyak pilihan. Macamana nak elakkan semua tu? Duduk di pergunungan Himalaya? Tanam pokok sendiri. Minum air gunung. Hidu udara segar setiap hari. No fast food. No processed food. No stress. No traffic jem. Jika mampu - kita mungkin tidak perlu ambil sebarang supplements. Life is so ideal.


#7. Pengumpulan toksin dalam haiwan yang kita makan.
Ikan dicemari merkuri. Ayam di inject supaya cepat besar. Lembu diberi makanan 'chemical based' supaya banyak daging, cepat besar. Banyak produksi, banyak untung.

Kita yang makan ikan, ayam dan live stock yang mengandungi hormon dan antibiotik. Telur tak original pun ada. Huh.. macam-acam ada! Semua ini akan menggangu kesuburan kita, pembesaran anak-anak dan menyumbang kepada penyakit2 kronik yang merbahaya.

#8. "Energy" pollution di sekeliling


Kanak-kanak pun dah ada hp. Radiasi dimana-mana. Setiap masa. Cuma kita tak namapk. Ia membantu tapi dalam masa menjadi radikal-radikal bebas yang sama membantu merosakkan sel-sel dalam tubuh kita.


#9. Stress dimana-mana.


Mana ada orang yang hidup tak ada stress. Hatta, orang yang duduk di hospital bahagia lagi stress bila kena electrical current treatment di kepala!

Stress yang kronik dan berulang-ulang akan menurunkan paras tenaga anda dan menghasilkan hormon yang seterusnya akan memberi impak negative kepada sistem imun anda dan mempercepatkan proses penuaan.

Sebab tu orang yang selalu senyum, ketawa berpada-pada nampak lebih muda

#10. Merokok. Alkohol.

= Semua tabiat ini akan menghabiskan stok nutrisi dalam badan. Satu batang rokok akan drained off ~ 250mg vitamin c dalam badan. Satu hari hisap 10 batang. 2500mg vitamin c hilang setiap hari. Macamana nak ganti? 5 biji Vitamin C 500mg SR atau Makan 7 biji oren dengan kulit-kulitnya skali. Boleh? hihi


#11. Sistem Penghadaman yang tidak baik.

Sembelit. Gastric. Chron's disease. Selalu kembung. Banyak gas - semua ini masalah sistem penghadaman yang akan menggangu penyerapan nutrisi. Kita makan makanan yang berkualiti, organic tapi tak dapat nak diserap. Camner? anda perlukan pemakanan tambahan untuk memperbaiki sistem usus anda.

#12. Ubat-Ubatan

Badan kita adalah mesin kompleks. Ia akan saling bertindakbalas. Jika kita makan apa-apa ubat, ada yang mungkin akan berinterksi dengan supplements yang menyebabkan keperluan vitamin tersebut semakin meningkat. Contohnya :

Wanita yang mengambil pil perancang keluaraga - Anda perlu lebih Vit B6.

Pesakit Diabetes yang mengambil Gucophage - Anda perlu tingkatkan pengambilan calcium, B12 and folic acid.

Jika anda pesakit yang mengambil ubat Warfarin - Anda tidak memerlukan dos Omega atau Vitamin E yang tinggi. Ini boleh menyebabkan pendarahan.

Boleh ambil, tapi perlu berhati-hati.

#13. Special Group : Pregnancy, Breastfeeding, Children, Teenager, Elderly and Chronic disease or disorder.

Pengambilan makanan tambahan akan membantu golongan berisiko ini untuk mendapat nutrisi yang lebih lengkap untuk pertumbuhan dan kesihatan optimun.







Kehidupan dan gaya hidup sekarang mendedahkan kita kepada pelbagai penyakit. Dalam keluarga saya sendiri dan kawan-kawan pun, ramai yang darah tinggi pada usia muda. Ada yang meninggal akibat serangan jantung pada usia 30 tahun.

Terpulang pada kita di mana prioriti kita.

If you think health is expensive. Then, try sickness! ~ Saya suka qoutes ni.

Kita berusaha. Kita cuba buat yang terbaik untuk menjaga jasad amanah Allah ini. 



Credit : Dr. Marlinda 



Hubungi saya untuk mendapatkan maklumat lebih lanjut tentang produk Shaklee dan juga dapatkan harga istimewa ...




Zailatul Akmal



Shaklee Independent Distributor [ID No : 882322 ]


SMS / WHATSAPP 019 344 3650 



Boleh refer sini untuk Senarai Pengedar Shaklee yang sah seluruh Malaysia :)  


Nak sertai "keluarga Shaklee" saya untuk jana pendapatan lumayan dalam biz Shaklee ?
   



"Terima kasih kerana mendapatkan produk Shaklee daripada saya. Saya bertanggunggjawab untuk membimbing dan memberi servis kepada anda. Sekiranya anda berminat untuk mendaftar sbg SID ( ahli Shaklee ), anda boleh menghubungi saya untuk saya bantu proseskan pendaftaran anda atau boleh juga daftar sendiri dengan walk in di branch Shaklee, dengan mendaftar dibawah ID Shaklee saya 882322 dan anda akan diberikan bimbingan daripada saya ..."





Set Kesihatan Sendi Shaklee



Bagaimana sakit Sendi (Arthritis) terjadi? 







Arthritis paling biasa ialah osteoarthritis, yang berlaku apabila rawan yang menampan hujung tulang pada sendi kita lama-kelamaan merosot. Perkataan ‘Oste’/‘Osteo’ bermakna tulang dalam bahasa Yunani.



Osteoarthritis
-----------------------

  • Osteoarthritis (OA), juga dikenali sebagai osteoartroses atau penyakit sendi degeneratif, adalahjenis arthritis paling biasa. Osteoarthritis ialah keadaan yang kronik dan mencirikan kerosakan rawan sendi. Rawan ialah bahagian sendi yang melapisi dan menampan hujung tulang dan membolehkan kita menggerakkan sendi dengan senang.


  • Rawan sihat sangat kuat serta anjal dan membolehkan sendi bergerak dengan licin tanpa kesakitan. Namun apabila diserang osteoarthritis, rawan menjadi rosak dan beransur lusuh dan haus. Proses melusuh berterusan sehingga sedikit saja atau tiada lagi rawan tinggal pada sendi terbabit.


  • Ini menyebabkan tulang bergesel sesama tulang. Dalam keadaan sedemikian, sendi anda mungkin mengeluarkan bunyi ‘krik-krik’. Kesakitan dan kekakuan dirasai adalah perkara lazim bagi penyakit osteoarthritis yang berlanjutan.


  • Berikut adalah tanda-tanda penyakit Osteoarthritis:

    1. Sakit pada sendi yang terlibat.

    2. Kesukaran untuk membengkokkan atau meluruskan sendi akan berlaku.

    3. Sesetengahnya akan mengalami kebengkakan.

    4. Adanya pembesaran tulang sendi.
      


  • Osteoarthritis lazimnya membabitkan sendi tertentu saja seperti pinggang, tangan, lutut, bawah belakang dan leher. Osteoarthritis berlaku lebih kerap apabila kita semakin berumur. Sebelum umur 45 tahun, osteoarthritis berlaku lebih kerap pada lelaki. Selepas umur 55 tahun, ia berlaku lebih kerap pada wanita.







Fakta Rawan
---------------------

  • Rawan boleh dibina semula dan ditumbuhkan semula secara semula jadi. Namun, dalam penyakit osteoarthritis, rawan dimusnahkan lebih cepat daripada ia dibina semula.
  • Ramai yang menghidap osteoarthritis tidak mengambil khasiat untuk rawan mereka. Kita harus membekalkan nutrien perlu kepada badan supaya ia dapat membina rawan kuat dan anjal.
  • Mempunyai rawan kuat dan anjal adalah langkah pertama untuk mewujudkan sendi sihat. Justeru dengan sokongan nutrisi betul, penghidap osteoartritis dapat membina dan menumbuhkan semula rawan yang haus dan lusuh.






Sokongan Nutrisi untuk Osteoartritis
------------------------------------------


  • Glukosamin dan kondroitin adalah dua sebatian nutrisi penting yang digunakan untuk rawatan osteoarthritis.
  • Glukosamin dan kondroitin adalah komponen semula jadi bagi tisu sendi yang sihat.Ia menjalankan tugasnya dengan membekalkan ramuan mentah semula jadi yang diperlukan rawan untuk membaiki dan membina semula dirinya dan juga menumpaskan enzim semula jadi yang merosakkan rawan itu pada mulanya.
  • Glukosamin ialah sejenis sebatian semula jadi yang didapati dalam rawan sihat.Glukosamin juga unsur biasa glycsoaminoglycans dalam matriks rawan dan cecair sinovial. Molekul ini digunakan dalam pembentukan dan pembaikan rawan.
  • Kondroitin adalah unsur glycsoaminoglycans paling banyak dalam rawan dan ia bertanggungjawab memberi kebingkasan kepada rawan. Ia bertindak sebagai ‘magnet air’. Keupayaan kondroitin memegang air memberi ketegasan kepada rawan dan bertindak sebagai ‘penyerap hentakan’.
  • Mengambil suplemen glukosamina membantu melegakan sakit sendi, membina semula rawan, meningkatkan keanjalan, melincirkan sendi, menggalakkan tisu sambungan yang sihat dan mengurangkan kekakuan.
  • Pada tahun kebelakangan ini, kajian menunjukkan suplemen glukosamin dan ekstrak Boswellia jauh lebih berkesan untuk merawat osteoarthritis sederhana hingga tenat berbanding ubat anti radang yang berkuasa (celecoxib), malah jika glukosamin atau kondroitin diambil secara berasingan dan bersendirian sekalipun.
  • Kajian terkini menunjukkan kondroitin sulfat mengganggu penyerapan Glukosamina yang biasanya sennag diserap.


Shaklee menawarkan suplemen berasaskan sumber semulajadi dan berkualiti untuk membantu anda mengatasi masalah ketidakselesaan sendi.











Kaedah 1 : Mengekalkan tulang rawan yang sihat

Advanced Joint Health Tabl
et
memberikan manfaat kepada sendi dalam tiga cara :

  1. menyokong keselesaan sendi
  2. memelihara tisu penyambung yang sihat
  3. meningkatkan kesan kusyen
















Kaedah 2 : Mengurangkan inflamasi

Omega Guard Shaklee
adalah omega3 yang melambatkan degradasi tulang rawan.



  1. bertindak sbg pelincir
  2. mengurangkan inflamasi akibat sakit sendi









Kaedah 3 : Mengekalkan sel tulang yang sihat


Ostematrix
Shaklee mengandungi :

  1. Kalsium (penting untuk kesihatan tulang, otot dan ligamen)
  2. Magnesium (bantu mengasimilasikan kalsium ke dalam tulang & menguatkannya)
  3. Vitamin D (merangsang penyerapan kalsium)







Redakan penderitaan anda atau orang tersayang dengan suplemen Shaklee Advanced Joint Health Tablet, Omega Guard & Ostematrix. Ternyata kelebihan suplemen Shaklee sentiasa Selamat, Mesra Alam, Semulajadi & Berkesan.


Set Kesihatan Sendi ini juga sangat sesuai untuk dihadiahkan kepada ibu bapa yang anda sayang ...








Hubungi saya untuk mendapatkan maklumat lebih lanjut tentang produk Shaklee dan juga dapatkan harga istimewa ...




Zailatul Akmal



Shaklee Independent Distributor [ID No : 882322 ]


SMS / WHATSAPP 019 344 3650 



Boleh refer sini untuk Senarai Pengedar Shaklee yang sah seluruh Malaysia :)  


Nak sertai "keluarga Shaklee" saya untuk jana pendapatan lumayan dalam biz Shaklee ?
   




"Terima kasih kerana mendapatkan produk Shaklee daripada saya. Saya bertanggunggjawab untuk membimbing dan memberi servis kepada anda. Sekiranya anda berminat untuk mendaftar sbg SID ( ahli Shaklee ), anda boleh menghubungi saya untuk saya bantu proseskan pendaftaran anda atau boleh juga daftar sendiri dengan walk in di branch Shaklee, dengan mendaftar dibawah ID Shaklee saya 882322 dan anda akan diberikan bimbingan daripada saya ..."